dinsdag 25 september 2012

'notitieboekhoes': tutorial!

Ik heb even getwijfeld of ik dit wel zou doen, deze tutorial... Per slot van rekening heb ik de hoesjes gemaakt op basis van een patroon uit een boekje... 
Maar ik paste een aantal dingen aan, deed bepaalde dingen net ietsje anders, én ik maakte onderstaand notitieboekhoesje volledig uit het hoofd en beschrijf alles op mijn eigen manier. Bovendien is het boekje, dacht ik, enkel verkrijgbaar in Nederland, wat niet voor iedereen bij de deur is... Dus dan mag het wel, zeker?

Goed... Als er verder geen bezwaren zijn, zeg ik: Klaar? Start!

1. Leg je boek(je) of agenda zo plat mogelijk open, en meet of teken de omtrek. Doe in de hoogte, maar vooral in de breedte een paar mm erbij, zodat je wat speling hebt (anders wordt het te strak als je het boekje wil dichtdoen, wat toch de bedoeling is). 



2. Meet ook de omtrek als het boek dicht is. De hoogte is dezelfde als hierboven, de breedte maakte je best iets (1 tot 1,5 cm) smaller dan de werkelijke breedte van het boekje. Deze afmetingen dienen namelijk voor de binnenflapjes...



3. Voila, je hebt al je 2 patroonstukken! Ik noem ze voor 't gemak het groot en het klein patroonstuk. Knip uit:
- buitenstof: 1 x het groot patroonstuk, 1 cm naadwaarde rondom rond
- binnenstof (voor de binnenflapjes): 2 x het klein patroonstuk, 1 cm naadwaarde rondom rond
- vlieseline: 1 x het groot patroonstuk, 2 x het klein patroonstuk, alles ZONDER naadwaarde

Daarnaast heb je nog nodig: een stofje voor rond de rug van het boek (dit noem ik het rugstofje). Dit krijgt dezelfde hoogte als de andere delen (met 1 cm naadwaarde). De breedte bepaal je zelf (afhankelijk van de dikte van het boek), met 1 cm naadwaarde.

4. Strijk de vlieseline op de buiten- en binnenstof.



5. Strijk de zijkanten van het rugstofje 1 cm om. Strijk daarna de boven- en onderkant 1 cm om. Dan krijg je dit (ik had het eerst omgekeerd gedaan, maar merkte achteraf dat het beter was om eerst de zijkanten, en dan pas boven- en onderkant om te plooien; de foto klopt dus niet helemaal...):



6. Stik het rugstofje aan beide kanten vertikaal vast aan de buitenstof, ter hoogte van het midden. Naar eigen smaak en goesting kan je ter accent een biais toevoegen, of een labeltje, of ... 



7. Nu de binnenstofjes. Overlock of zigzag 1 lange kant, plooi om en stik vast. Als je een motief hebt, zorg dan dat je dit bij beide stukken aan de tegenovergestelde kant doet.




8. Keer terug naar je buitenstof. Speld 2 (of 3 of meer) lintjes bovenaan vast tussen de buitenstof en het rugstofje. Hier gebruikte ik smalle biais die ik omvouwde en doorstikte. Bij de andere boekjes gebruikte ik van die lintjes die in kleding zit t.h.v. de schoudernaden, om het kledingstuk beter op de kapstok te houden, en die je er verder maar beter uitknipt, gezien die anders toch maar in de weg zitten...



9. Neem 2 stukjes biais van ongeveer 5,5 cm. Stik zowel bovenaan als onderaan even door (ben ik hier vergeten, is geen noodzaak, maar zorgt ervoor dat je je balpen er iets makkelijker in kan schuiven). Speld deze stukjes biais dubbel vast, even ver van de boven- en onderrand van je buitenstof. Ik deed dit op 4,5 cm van de boven- en onderrand, maar dit is uiteraard afhankelijk van de grootte van je boek en balpen...



10. Leg nu, recht op recht, de 2 binnenstofjes op je buitenstof. De omgestikte naden van de binnenstofjes zitten vanbinnen, de naden aan de buitenkant liggen mooi op elkaar. In het midden heb je dan een opening. 


11. Stik nu rondom rond vast op 1 cm. Daarna stik je nog eens rondom rond, op 1 mm van het vorige stiksel. Ik gebruikte hiervoor een kleine steek. Dit alles voor de stevig- en veiligheid, want straks knip je de naad heel dicht af, en het zou zonde zijn om gaatjes te krijgen... 
Doe dit heel secuur, zorg dat je ter hoogte van de middenopening eens net op en eens net naast het rugstofje stikt, dit geeft het mooiste resultaat. 



12. Knip nu de naden (met de kartelschaar) zo dicht mogelijk bij de stikking af. Zo heb je geen vervelende naden die alleen maar zorgen voor extra verdikking waar het niet nodig is.



13. Keer alles binnenstebuiten, duw de hoekjes goed uit en strijk alles nog eens plat. 

14. Vouw de kaften van je boek(je) of agenda helemaal over, schuif de flapjes van je hoes erover zover je kan, en plooi alles terug dicht.

15. Bewonder en geniet!
Voor-

en achterkant!


Aan de lintjes kan je eventueel nog kraaltjes hangen, een leuk accentje als je van die fijne lintjes gebruikt. 

En nu is het aan jullie! Laten jullie weten of iets niet duidelijk is? Dan kan ik het aanpassen!

Nog even heel snel mijn excuses voor de slechte fotokwaliteit... Ik had dolgraag een workshop fotografie gevolgd op de maakdag ristretto, maar helaas, ik kon er die dag niet bij zijn... Papakers, die rockt namelijk, en had die dag een optreden gepland... 

15 opmerkingen:

  1. Ziet er prachtig uit! Een tutorial die ik zeker eens zal gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. super!!! dank je wel voor de uitleg! Dit wordt gepind!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb je boekje gisteren met de post ontvangen. De hoes is PRACHTIG!! En zo mooi afgewerkt! Nogmaals heel erg bedankt, en ik ga zeker jou tutorial pinnen om zeker ooit te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! En ik geniet volop van het prachtige exemplaar dat ik van je gekregen heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wauw! Dat is echt heel erg mooi! Ik sla hem op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooh, ik heb ook die aardbeien-agenda! Maar zo'n hoes erover vind ik nog mooier...komt op de verlanglijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super! Heel fijn dat je dit wil delen, je maalkt me al 2x blij op 1 week tijd!
    Ik hoop er ook iemand zo content mee te maken, ik denk aan een nieuwjaarcadeautje in wording!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh amai, dat is echt schoon gedaan. Merci voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen