zondag 18 november 2012

klasrokjes?

Het is ondertussen al even geleden, maar op de avond net voor de eerste schooldag kreeg ik het lumineuze idee om nog snel snel een rokje in elkaar te stikken voor dochterlief. Ze ging de dag erna namelijk naar 't eerste leerjaar, een once-in-a-lifetime-gebeurtenis!
Alle ingrediënten waren in huis: stof, patroon, biais en koord, rits, machinerie en garen; check!
En zo werden 's ochtends, net voor vertrek, nog vlug een paar foto's getrokken, met 'grote vriend' in de knuffelhouding (om de spanning voor de eerste schooldag wat te camoufleren).
(Gelieve niet op de keukendeur met prachtige klink op de achtergrond te letten, we hopen ooit te verbouwen, ooit...).


Op de foto hangt het rokje wat scheef... Het is een klokrokje, rits aan de zijkant, en een eigenhandig bijgemaakte stolpplooi die wat aan de linkerkant zit. Paspel tussen tailleband en rokje, onderaan afgewerkt met een rood rolzoompje. Het bloempje bovenaan de stolpplooi leenden we even van op een ander kleedje. 

De eerste schooldag werd positief onthaald, oef! Aja, je zou voor minder, want na die eerste dag kwam ze al met een uitnodiging thuis voor een verjaardagsfeestje! Woensdag, 2 dagen later dus, wat een begin van 't schooljaar! Al begonnen de radertjes in mijn hoofd al direct te draaien: "Oei, hoe moet ik dat geregeld krijgen, en hoe moet ik aan een cadeautje geraken tegen dan?" Voltijds werkende mama's hebben dat soort problemen wel eens...

Probleem 1 werd vrij snel opgelost: dochterlief mocht woensdag onmiddellijk na school al direct mee met het feestvarken, lief hé...

En probleem 2? Tja, misschien een rokje? Nu het toch in de vingers zit? Dus ging ik diezelfde avond opnieuw aan de slag, zelfde patroon, ander kleurtje.




Een beetje een gokje, want je weet nooit hoe die pas-6-jarigen reageren op 'iets van kleren' als cadeautje... Gelukkig werd het rokje goedgekeurd, zowel door feestvarken als door haar mama!

En deze week was het weer van dat, opnieuw mocht er gefeest worden. Deze keer was het de beurt aan een naaivriendindochter om 6 jaar te worden, hoera! Cadeautje? Bwa, een rokje misschien? En zo werd ook begin deze week hetzelfde patroon terug bovengehaald. Deze keer in 't rood met blauwe paspel en rolzoompje. De stolpplooi zit nu wel aan de andere kant, maar dat was niet bewust... Ik heb het gewoon niet meer nagekeken, dacht dat het rechts zat, vandaar... Ach ja, een beetje variatie, niet mis, toch?
(Het rokje lijkt een beetje scheef op de foto, maar dat ligt aan de foto...)




En zo trokken deze week 3 vriendinnetjes met een bijna-hetzelfde-rokje vrolijk naar school. Misschien een idee voor een schooluniform? 

16 opmerkingen:

  1. prachtige rokjes. Mooi model en leuk met die paspel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog mooier in het echt!!! petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is er nu leuker als dat 3 vriendinnetjes met hetzelfde rokje rondlopen, wat zullen die dames trots zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi gemaakt! IK HEB JE GENOMINEERD VOOR DE LIEBSTER BLOG AWARD. Kijk even op mijn site voor de spelregels...Nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een heel leuk effect met dat stolpplooitje aan de zijkant! Ik wist zelfs niet dat Zsazsa een klok-assymmetrische-stolp in haar boek had staan... of was dit eigen idee? Knap gedaan! Mag ik het pinnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een eigen ideetje, dat asymmetrisch stolpplooitje... Tuurlijk mag je het pinnen, ik voel me vereerd! ;-)

      Verwijderen
  6. Yerma is alvast superblij met haar rode rokje.... ze staat er prachtig mee! En zoals Vero al zei... en het echt zijn ze nog veel mooier....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet het, foto's maken is echt niet mijn sterkste kant... Ik zou dringend eens een workshop of cursus moeten volgen... Als iemand een tip heeft hiervoor, laat maar komen!!

      Verwijderen
  7. oh leuk idee die stolpplooi niet in het midden !! valt waarschijnlijk ook mooier?
    door het baby-buikje van onze jongste, steekt het rokje hier altijd zo vooruit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie rokjes! Mogen we bestellingen voor t schooluniform bij jou plaatsen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig, hoe doe je dat trouwens , de plooi aan de zijkant zetten?
    groetjes,
    BieFrul

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet zo moeilijk hoor, patroon van het half voorpand een aantal centimeters van de stofvouw leggen (ik nam 6 cm, geeft een voorpand van 12 cm extra breed), en dan de stolpplooi gewoon aan de zijkant maken i.p.v. in het midden. Ik mat hoever ik de plooi van de zijnaad wou, streek dat om, en maakte dan de rest van de stolpplooi. Gewoon eens proberen, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo
    ik ben net begonnen met naaien en ik wil eens een rokje maken
    maar ik vraag mij al heel lang af hoe je dat roze boordje maak aan dat rokje?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen